Anonim filmkritikusok klubja

FilmaholicKlub

FilmaholicKlub

Két zavarbaejtően szürreális, WTF élményt nyújtó film

2016. november 18. - Filmaholic girl

Szemtelenül okos csavarok, remekbe szabott rendezői munka és zseniális színészi alakítások. Ez a közös a most következő 2 filmben. Vigyázat, az írás erősen spoiler-gazdag!

Ex Machina

 

A történet szerint Caleb (Domhnall Gleeson), a fiatal programozó srác megnyer egy ösztöndíjat a Blue Book-nál, ahol dolgozik (fiktív, Google-kaliberű cég). Eszerint egy hétig betekintést nyerhet a cég elszigetelten élő tulajdonosának kutatásába. Nagy a lelkesedés, és elsőre igazán szimpatikus a főni meg a projekt is, nem beszélve a luxus körülményekről és a festői tájról, amely körülveszi Nathan (Oscar Isaac) birodalmát.

ex-machina-design-1.jpg

Amikor Caleb először beszél a kutatás főszereplőjével, a humanoid, mesterséges intelligenciával rendelkező robottal, Ava-val (a mindig gyönyörű Alicia Vikander), rögtön lenyűgözi őt a látványa és az a szintű kifinomultság, amellyel rendelkezik. Caleb feladata az, hogy egy hét alatt megállapítsa Ava-ról, hogy átmenne a teszten, miszerint akkor is embernek tűnik, ha előre lehet róla tudni, hogy robot.

ex-machina-film-still-012.jpg

 

 

Telnek a napok és közben Ava elkezdi a srácot Nathan ellen hangolni, úgy, hogy áramkimaradásokat generál, így a kutató nem hallja pár percig a Calebbel folytatott beszélgetésüket. Ava azt mondja, Nathan folyamatosan hazudik és nem bánik jól vele. Az edzés- és alkoholfüggő Nathan egy este annyira kiüti magát, hogy Caleb elcsórja a mágneses kártyáját és bemegy egy olyan szobába is, ahova korábban nem. Átnézi Nathan gépét, és olyan videókat talál rajta, amik lesokkolják. Ezeken a főnöke különböző robotokkal szexel, és az is kiderül, hogy hiába kérik a humanoidok, hogy engedje őket szabadon, ő ezt nem teszi meg. Caleb ezek után kezd bekattanni, és úgy dönt, megszökteti Ava-t az utolsó napján. Előre meg is beszélik a tervet, amit persze Nathan mégis csak kihallgat, így kivételesen nem issza le magát Caleb invitálására. Nyíltan beszélgetnek minderről, Nathan hajlik arra, hogy megbocsásson Caleb-nek, hiszen mint elmondja, komoly csavar volt a történetben.

ex-machina-download-wallpapers.jpg

Az igazi teszt ugyanis nem az, hogy Caleb mit gondol Ava-ról, hanem, hogy Ava képes-e rávenni őt, hogy segítsen neki megszokni. Ez már valódi emberi tulajdonság, a megtévesztés stratégiájának tökéletes alkalmazása. Manipuláció, amire csak az ember képes ilyen magas szinten. Ekkor érkezik el az este 10 óra, amikor Ava a terv szerint áramkimaradást generál. Caleb közli Nathannel, hogy már mindent elintézett, és ezúttal az áramkimaradás nem lezárja az ajtókat az addigi beállítás szerint, hanem kinyitja azokat. Nathan hiába üti le Calebet, hiszen Ava kiszabadul a másik robotlánnyal, Kyoko-val egyetemben, és teljes hidegvérrel megöli őt. Caleb mindezt nem látja, csak azt, hogy Ava tökéletes ember külsőt öltött a többi robotlány bőrét felhasználva. Majd ott hagyja őt, bezártan, 0% menekülési eséllyel. A humanoid robot az evolúció csúcsává lép elő... egyáltalán nem érdekli, mi lesz az emberrel, minden érzését megjátszotta és most készen áll rá, hogy feláldozza megmentőjét azért, hogy ő maga élhessen.

white-dress.jpg

Alex Garland rendezése zseniálisan izgalmas, egy pillanatra sem unatkoztam, a színészek is brillíroztak (főként Vikander), úgyhogy mindenképpen érdemes megnézni!

 

A bőr, amelyben élek

 

Ezt a klasszikust Pedro Almodóvár rendezte, Thierry Jonquet Tarantula regénye alapján. Eleve van egy baljós hangulata a filmnek, de ahogy halad előre a történet, egyre inkább sokkolnak a látottak, hallottak. A film főszereplője Dr. Robert Ledgard (Antonio Banderas), a kiváló plasztikai sebész, aki felesége tragikus halála után (mint kiderül, öngyilkos lett, mert nem tudott együtt élni súlyosan megégett teste látványával), a bőr kutatásának szenteli életét. Kifejleszt egy olyan mesterséges bőrt, amely ellenállóan viselkedik mindennel szemben. Közben megismerjük Verát (Elena Anaya), aki Robert házában él bezárva, és depressziós állapotában szintén öngyilkosságot kísérel meg (ekkor még nem tudjuk, miért), ám ezt a sebész megakadályozza és megmenti életét.

04-1024x681.jpg

Vera és Robert lassanként látszólag egymásba szeretnek és szexuális kapcsolat is kialakul közöttük, ám később kiderül, hogy mindez egy iszonyatosan megdöbbentő titkon alapszik.Történt ugyanis, hogy Ledgard és tinédzserkorú lánya egy partin vettek részt, ahol a fiatalok 90%-a nem a villában élt társasági életet, hanem helyette betépve, a gyönyörű kertben élt nemi életet. Közöttük volt Norma is, aki kezdetben bátorította udvarlóját, Vicent-et az aktusra, ám később már tiltakozik és erőszakos közösülés áldozata lesz.

la_piel_que_habito_2011_bdrip_1080p_x264-49.jpg

Robert talál rá elájult lányára a bokornál, aki traumatikus állapotba kerül, és a piszichiátrián anyjához hasonlóan kiveti magát az ablakon. Robert ezek után bosszút forral a fiatal férfi ellen, aki megerőszakolta lányát. Elrabolja Vicentet (Jan Cornet) és borzasztó sorsra ítéli: először a nemi szervét alakítja át nőivé, majd lassanként az egész testét egy nőévé változtatja. Amikor nézőként erre rájöttem, hihetetlen érzelmi sokk árasztott el. Akkor most Robert egy látens homoszexuális, őrült Frankenstein?

la-piel-que-habito1.jpg

Ráadásul Veráról kiderül, hogy egy az egyben úgy néz ki, mint Robert halott neje, Gal, és ez tovább bonyolítja a dolgokat. A férfi öccse, Zeca ugyanis a rendőrök elől menekülve bebocsájtást kér Marillától (Robert házvezetőnője és egyben mindkettőjük anyja). Marilla hosszas könyörgés után menedéket nyújt fia számára, ám amikor a tévében Zeca meglátja Vera szobáját és benne a nőt, teljesen begőzöl. Megkötözi az anyját, majd betör a lányhoz, és megerőszakolja. Természetesen ő nem tudja, hogy nem a volt szeretőjére, Galra lelt, hanem csak annak pontos hasonmására. Nagyon durva a film szövevényes viszony-rendszere. Robert talál rá az éppen közösülő Verára és Zekára, közben anyja azt tanácsolja neki, hogy lője le mindkettőt.

154792_800x600.jpg

Ehelyett Robert csak Zekát lövi le, Verával ezek után egyre szorosabb kapcsolatot alakít ki, a nő hajlandó a párjaként viselkedni, de a szexuális aktust egy idő után elutasítja, mondván, fáj neki.Egészen odáig fennáll a kettejük közti béke, amíg Robert egyik kollégája el nem kezd nyomozni eltűnt fiúk után, akiket nővé operáltak. Vera ugyan itt falaz Robertnek, de mikor meglátja magát egy régi újságcikkben, teljesen összetör. Robertet a saját fegyverével öli meg, majd Marrillát is, aki szemtanúja a gyilkosságnak. Vera ezek után felkeresi anyját, akinek saját ruhaboltja van. A boltban még mindig ott dolgozik Cristina, Vicente régi kolléganője. Kezdetben nem akarják elhinni, hogy Vicente-t látják maguk előtt, de amikor felidéz egy régi történetet egy női ruháról, amit még férfiként próbált fel, megdöbbenten látják be az igazságot, hiszen ez olyasmi, amit csak a fiú tudhatott.

 Vannak filmek, amiket csak egyszer nézek meg, mert annyira ütnek, hogy egyszer is bőven elég ezt átélni. Ez is egy ilyen film, de ezzel együtt ajánlom mindenkinek, aki szereti a 'beteg' történeteket.

4 dolog, ami közös a két filmben:

  • Mindkettőnél egy mesterségesen megalkotott nőt tartanak bezárva az őket létre hozó férfiak
  • Tévén keresztül nézik a 'nőket' a hódolóik
  • Etikailag erősen megkérdőjelezhető a szexuális kapcsolat, amit a teremtő létesít az általa kreált egyénnel
  • A menekülésnél mindkét 'teremtmény' megöli alkotóját

Ha vannak olyan filmek, amik erős benyomást keltettek benned, és szívesen összevetnéd őket, küldd el szövegedet nekünk, hogy megoszthassuk a blogon!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmaholicklub.blog.hu/api/trackback/id/tr8411971716

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása